Kern van het plan voor de Oranje Nassaulaan, dat op 13 oktober door de gemeente is gepresenteerd, is dat de huidige situatie met ventwegen, vluchtheuvels en rotonde in grote lijnen blijft bestaan, maar er verbeteringen worden aangebracht zoals extra verkeersdrempels en asfalteren van de ventwegen. De werkzaamheden worden in de tweede helft van 2026 uitgevoerd.
Informatiebijeenkomst
Op 13 oktober was er op het Gemeentehuis een informatiebijeenkomst over de ONL. Gastheer was de projectleider, René Hofman. Het was een inloopavond, leden van het projectteam gaven aan een stuk of 3 tafels toelichting op het nieuwe plan.
Het gepresenteerde plan
Dit nieuwe plan is beperkter dan het uitgebreide plan dat in februari 2024 werd gepresenteerd. De ventwegen blijven bestaan, er wordt door dit plan geen enkele boom geveld, de vluchtheuvels (Julianaplein en Oranje Nassauplein) en zebrapaden (rotonde Hoog Kanje) blijven bestaan. Die rotonde blijft dus ook bestaan, maar wordt wel verbeterd.
Ook de 2 wegversmallingen (met drempel) blijven bestaan, de huidige drempels worden vernieuwd en er komen enkele drempels bij.
De ventwegen worden opnieuw geasfalteerd, en ook daar komen hier en daar drempels. Tenslotte worden de kruispunten met aansluitende wegen wat krapper gemaakt, waardoor ook de snelheid van in- en uitrijden van de ventwegen wordt geremd.
Uitnodiging en reacties
De gemeente heeft ruim 600 brieven aan bewoners gestuurd, waarvan een groot deel niet is aangekomen (reden onbekend). De opkomst was minder massaal dan in 2024, maar veel reacties hadden wel dezelfde strekking. Dit plan wordt goed begrepen en krijgt overwegend steun.
Er zijn nog vragen gesteld en opmerkingen gemaakt. Die zijn genoteerd door het projectteam, en dat zou tot kleine wijzigingen kunnen leiden. Zelf hebben wij onder meer voorgesteld om gericht te kijken naar de looproutes in de ruime omgeving van de rotonde Hoog Kanje, met name gericht op kwetsbare voetgangers.
De planning
Dit project hangt sterk samen met noodzakelijke werkzaamheden aan gas- en waterleidingen. De gemeente wil graag alles in één keer (laten) doen, en is dus ook afhankelijk van andere partijen. Op dit moment lijkt het waarschijnlijk dat het de tweede helft van 2026 wordt.
Uitwijkroutes
Na februari 2024 is er contact geweest met bewoners van de Prinses Irenelaan, de Graaf Janlaan en de Julianalaan, alle drie zijn potentiële uitwijkroutes wanneer de ONL minder aantrekkelijk wordt voor automobilisten. Ook over mogelijke maatregelen op die lanen wordt nu nagedacht. De gemeente heeft al contact of gaat nog contact leggen met bewoners. In samenspraak zullen ook die onderdelen van het ONL-project duidelijk worden voordat de uitvoering in 2026 start. Bewoners trekken dit in principe zelf, maar de VC blijft deze onderdelen actief volgen.
Ook over de Kerckeboschlaan zijn we met de gemeente in contact, maar dat is een apart traject.
Verkeerscommissie Hoge Dennen / Kerckebosch
Heb je vragen of wil je meedoen, mail: vchogedennenkerckebosch@gmail.com.


